Pepparkaksbak & julmusik...


Igårkväll gjorde jag pepparkaksdegen...och idag blev det då till att kavla;). Jag gör alltid mammas recept, det är vispad grädde i bla...och den är så god att smaka lite på;)...men framförallt lätt att kavla ut så man får tunna, tunna pepparkakor. Älskar tunna...det har jag oxå efter mamma;) men så bra på att kavla som hon var det vet jag aldrig om jag blir. Minns när jag var barn och hon kavlade ut degen så hela bakbordet var täckt...och det lyckas jag då aldrig med.
Att baka pepparkakor tycker jag är sådär lagom roligt men det är ett "måste" för mig att göra det...kanske främst för att hålla traditionen vid liv eftersom mamma inte lever längre. Så som vanligt när jag gör det årliga baket så ska julmusiken vara på och idag gick det faktiskt som en dans;).
Jag gjorde bara en sats deg iår...så får se om dom räcker (har gömt undan en burk i frysen till dig min store son...så det finns när du kommer;). Kanske därför det gick så lätt idag...va ju bara hälften så mycket deg mot andra år...jaja, det blev iallafall 240 st hjärtan. Joo, jag e så tråkig så jag gör bara <3...mamma hon gjorde grisar, gubbar och gummor oxå...



Förresten någon kanske vill ha receptet...här kommer det isåfall:

MAMMA INGAS PEPPARKAKOR

100 gr smör
1½ dl sirap
3 dl ströskr
1½ dl grädde
½ msk stött nejlikor
½ msk kanel
½ msk ingefära
½ msk bikarbonat
500-700 g vetemjöl (600 g= 10 dl)

  • smör, ströskr, sirap + kryddor röres flitigt
  • grädden vispas & blandas i
  • lite av mjölet blandas med bikarbonaten & blandas ner
  • resten av mjölet blandas i
Låt stå kallt till nästa dag

Kavlas ut tunt & gräddas i 175 gr ca 5-7 min till fin färg

Nu ska jag sätta på lite kaffe & fika med guben och minste sonen...och njuta av nybakta <3

ÄNGLAKRAM!


Kommentarer
Postat av: Ninni

Ser jättegoda ut..jag har ett liknande recept men grädden är inte vispad!

Så mycket godare än köpedeg..kramen

2009-12-08 @ 19:57:15
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Malin

åh så härligt med hembakta pepparkakor!!! Receptet med vispad grädde har jag inte sett förut... Visst är de bra!! Det bästa med <torgny Melins är att de är så roliga och är sig sj'lva i alla lägen. <sen spelar de ju alltid live, vilket knappt någon gör nu för tiden... Rösta gärna den 19;e då ska jag till strängnäs och hejja på dom. Krmaiz m

2009-12-09 @ 19:45:20
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/
Postat av: Malin B

Så prydliga och fina rader! =) De låter jätte smaskiga, tunna pepparkakor med god smak är bäst.

Jag har inget som helst måste att baka "peppisar" utan tycker att Nyåkers gör det SÅ bra till mig. ;)

2009-12-10 @ 16:27:49
URL: http://malinbayard.blogg.
Postat av: Annica

Din deg är underbar att göra, ska göra den till Linn på lördag för då slipper hon slänga ut degen tre våningar ner, god är degen mums mums...

2009-12-11 @ 21:57:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Min profilbild

bloglovin